The pothead is not dead!

Har inte hittat särskilt mycket den senaste månaden så det är sparsmakat med uppdateringar men man kan ju alltid dela med sig med några små föremål. Först ut har vi en sk Peacock vas från Elme glasbruk. Det jag kommit fram till är att den under 60-talet producerades i många storlekar samt några fler färger än den vanligt förekommande röd/orange/vita, salufördes på varuhuset EPA för från ca 13kr samt ska vara gjord designad av Carl-Olof Borgarp.

Bild

Jag hittade även en mindre vas där jag dessvärre inte har lyckats efterforska tillverkaren, den är dock märkt med: A. Gabriel så vet du något mer så var god och skriv!

Bild

Bild

Något som jag alltid är ute efter är intressant lektyr, ny som gammal, böcker som tidningar, bara priset är rätt så klipper jag till…förra veckan hittades Steve Mattisons: The complete potter & Svenska stolar: och deras formgivare 1899-2013 av Dan Gordan…vad ska man säga, ”allt” om keramiktillverkning men även fullspäckat med stolar från våra mormödrars dagar tills idag. Bra fynd (dock inte sååå billiga)

Bild

Favoriten bland stolarna är kanske inte självklar eftersom jag är ett fan av flera, men just idag känner jag att Mats Theselius: Hommage a Sigurd Lewerentz från 2012 är favoriten. Theselius har räddat delar av taket från arkitektens sista storverk, närmare bestämt Sankt Petri kyrka i Klippan. Theselius säger själv följande om designen:

”Den består av flera oberoende delar som tillsammans gör modellen, utan att särskilt anpassa sig till varandra. Det är något som jag också upplever i Kyrkans utformning.”

Bild

Källemo köpte takets användbara plåtar vilket räckte till totalt 123 limited edition fåtöljer till ett pris av ynka 70 små laxingar. Och vet ni vad….en vecka efter utställningen på Stockholm furniture fair så var ALLA sålda. Det är vad jag kallar en respektabel hustle måste jag säga! Jag kan ju inte heller påstå att Sankt Petris tak gjorde någon större nytta på den enligt mig fula kyrkan så tack och lov för Mats Theselius bilfärd den dagen.

Bild

Bis später!

Lämna en kommentar