Ich bin ein Berliner!

Äntligen var det slut på pluggande…eller äntligen och äntligen, det gångna året har varit det roligaste i mitt liv vad skola beträffar men det är ju ändå rätt skönt att slippa tvånget på bokmalande och tillåta sig en och annan öl! Det första jag gjorde när jag visste att tentan skulle bli klar i god tid var ett boka en Berlin resa….sagt o gjort, BOOM! Endlich wieder zuruck!

Jag har väl inte tänkt att berätta om min resa egentligen eftersom det är helt ointressant för gemene man men jag tänkte däremot dela med mig av mina få antiquität-jakter som började en förvirringens dag i Kreuzberg där det dels fanns en och annan random antik-butik med halvdan kvalité och en hel del päls o dyl (så gillar du sånt och vill bli Hipsterifierad bör du slå till)…efter några öl nådde jag fram till en butik vid namn Treibgut som ligger på Oranienstrasse 53 i Kreuzberg (U8 Moritzplatz). Om du är ute efter fyndpriser har du kanske kommit lite fel men herrens smak skulle jag inte klaga på alls, tyvärr dog min kamera vid andra bilden…Sorryyyyyy!

Bild

Bilden nedan är stulen eftersom jag skäms både för mina foto-skills eller ”lack thereof” som engelsmännen hade sagt och vill även återge butiken i lite bättre dager som den förtjänar…inredningen byts ju dock ut kontinuerligt då pjäserna försvinner!

Bild

Bild

Får du chansen så besök butiken annars lämnar jag en länk för den intresserade: http://treibgut-kreuzberg.de/

En plats där man däremot kunde göra bättre fynd men framförallt hade större spridning på objekt/pjäser och förhandlingsbara priser var Antikmarkt am Ostbahnhof som hålls på lördag & söndagar så vitt jag förstod det rätt. Kort sammanfattat säger jag som såhär, trevliga handlare, bra spridning på varor, acceptabla och i de flesta fall förhandlingsbara priser och sist men inte minst relativt god kvalité på sakerna…men som namnet antyder så är det ju inte loppis människor utan handlare eller samlare som säljer sina saker.

Nedan kommer lite blandade bilder från marknaden och sedan lite på det jag fick med mig hem till Sverige…

Bild

Mitt absolut första möte och korta snackis blev med en polsk/tysk handlar-tant på bästa humör! Trevlig kvinna må jag säga!

Bild

Hos denna herren köpte jag till och med två små pjäser, men det kan vi ta i nästa uppdatering!

 

Bild

 

Sedan kommer några ramar som föll mig i smaken..eller ja egentligen två specifika, de i mitten, alltså en 20-tals ram som kvinnan ville ha 60 euro för samt en Art Nouveau/Jugend ram för 120 hissnade euro-dubloner…så det blev ju verkligen inget eftersom jag inte är en bankomat hur hårt jag än försöker!

Bild

Sist men inte minst något som direkt fångade mina hökögon, en fake Louis Vuitton-The Commie version bag…jag visste att jag ville ha den då den är såpass tacky att den blir cool, 20 euro ville den ytterst tyske gentlemannen ha av mig. Tji fick han eftersom jag ville äta ännu en döner samt var tvungen att låsa in väskan för en femma. Ett klipp för en ynka tia tycker jag : ) To each his own!

Bild

Sist men inte minst, ett för mig nytt streetart tilltag, man låser helt enkelt fast sin skulptur i stan med cykellås för allmän beskådning och sedan är det inget mer med den saken!

Bild

Guten abendt Frauen und Herren!

Lämna en kommentar